Waktu Kita Memang Berbeza (Episod 4)

Sabtu, Mei 31, 2008

..."Hmmmmm," orang itu mengeluh panjang seperti tidak mengetahui apa yang patut diucapkannya.

"Macam ni kau jangan gelabah, aku nak tahu apa nama kau dan apa sebab kau datang rumah aku awal-awal pagi macam ni?" Harun makin yakin melontar pertanyaan. Rasa yakin itu hadir selepas melihat orang yang berada di hadapannya seperti gagap dan takut. Jadi Harun pun apa lagi segera menjadi berani dan berlagak seolah-olah garang.

"Hmmmm....." orang itu masih lagi dengan keluhan panjang.

"Kalau kau ketuk pintu rumah aku waktu begini, dan kau harap untuk aku mendengar keluhan panjang dari mulut kau tu, aku rasa kau dah salah rumah dan tolong pergi sekarang juga, aku dah malas nak layan, aku mengantuk, kau faham?" Harun mula marah dan tiba-tiba sahaja Harun teringat kemahiran membebel neneknya dahulu. Harun secara segera mempraktikkan apa yang pernah dilihat pada usaha tutur nenek di kampungnya itu.

"Nanti dulu abang....." akhirnya orang itu bersuara dengan nada yang penuh ketaran.

Harun merenung tajam orang itu. Orang itu juga seperti sedang berfikir untuk menyambung ayat yang membuatkan Harun tiba-tiba menunggu setelah seketika hilang sabar.

"Saya ada bawa sesuatu untuk abang," lelaki itu bersuara sambil mengunjuk secara isyarat bibir, bakul yang dipegang pada tangan kanannya.

Harun hairan dan pelik, ada orang datang waktu awal pagi begini, mengetuk pintu rumahnya sehingga hampir retak dan kini orang itu memberitahu ada membawa sesuatu untuknya dan apa yang mahu diberi itu tersimpan rapi di dalam bakul rotan bertutup kain hitam.

Orang itu menanti balasan jawapan dari Harun, dia tidak berani untuk berkata-kata selagi Harun belum bersedia bertanya hal bakul dan barang yang dibawanya.

"Ah! ini mengarut, datang malam-malam nak bagi barang yang aku sendiri pun tak tahu," Harun mengomel di dalam hati.

Mata Harun kini tertumpu pada bakul rotan itu, Harun kini tidak pasti mahu menerima atau mahu bertanya lagi...

2 kata-kata kawan:

xrajunax berkata...

tak lain tak bukan
sarapan untuk esok pagi

Danielle_Corleone berkata...

haha! ya ka? -rajuna-