Aku ini mesin analog, kau faham?

Isnin, Mei 12, 2008

Wah! kita sekali lagi mahu didigitalkan
kita bakal dijadikan alat automatik
pengikut telunjuk...

Mereka tidak habis-habis mahu
melihat kita menjadi mesin
lengkap dengan alat kawalan jauh

Kalau begini,
aku rela jadi mesin rosak
daripada jadi mesin canggih,
digital dan berkawalan jauh...

Mereka sukar terima hakikat
Kita ini mesin analog
hanya kita menentukan kelakuan sendiri

http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news.php?id=332389

19 kata-kata kawan:

xrajunax berkata...

apa lagi ruang istimewa untuk kita bebas terbang? dari luar rumah hingga ke dalam selimut semua mahu dikawal.


apa lagi kebebasan yang ada di negara ini. Hingga minda disekat. Mulut diikat.

Danielle_Corleone berkata...

Kita ini duyung di laut. nak kata ikan bukan ikan, nak kata manusia pun bukan manusia. nak kata boleh berjalan megah di darat pun tak pasti, nak kata mampu bernafas di laut dalam waktu yang lama pun boleh diragui.

Satira + Kacau berkata...

Cara Sdr satirakan isu ini memang bijak.

Patutnya tidak payah berikan apa-apa petunjuk fakta.

Kalau bat juga samalah mengirim leher ke pedang algojo.

Danielle_Corleone berkata...

terima kasih saudara satira+kacau! senang2 singgah lagi. mcm2 kita boleh berkongsi.

Tok Rimau berkata...

Kalau nak cipta sejarah, jemput Tok ke UITM. ha h aha.

Danielle_Corleone berkata...

haha. nanti kita jmput tok kasi kuliah teksual! :P

SATIRA + KACAU berkata...

Tok Rimau: Kalau jumpa boleh kita sembang2?
He. He. He. Jangan marah.

a thirah i m berkata...

abg danny~
ira ta paham..
uhukuhuk~
explain2!

Danielle_Corleone berkata...

tirah- tidak faham? mudah sahaja ada beberapa kumpulan, mungkin juga satu kumpulan mahu mengawal hidup kita sampaikan kebebasan kita dalam tulisan di blog pun mahu disekat-sekat. :-)

xuniverse berkata...

haha..mesin analog! nice. nicely said! ;D

kita...robot kah?

Danielle_Corleone berkata...

sememangnya setakat ini kita telah cuba dirobotkan dan ada di antara kita sudah pun menjadi robot dengan sedar ataupun kurang sedar atau juga tidak sedar langsung dan mungkin juga kesemua gabungan sedar yang disebutkan! :-)

a thirah i m berkata...

ira still ta paham..
uhukhuhuk...sedey~

Danielle_Corleone berkata...

ala... tak phm lgi ke. hehe. tak mengapa. Uitm bercadang nak wujudkan kursus penulisan blog. Saya lihat perkara ini sbg satu tindakan atau usaha utk mengawal kita. sama macam skarang, blog tu bagi saya adalah diari kita, tak akan awak suka kalo tulis diari pun nak kena ada format dan nak kena ada peraturan. btul tak?

Princess Liyana berkata...

Huhu.Salam singgah dan salam kenal.
kawan xrajunax kah?:p
Mesin analog skrang dah diganti mesin digital:)ehehe

Danielle_Corleone berkata...

Ya! puteri, saya kwn rajuna. hehe. terima kasih kerana singgah! :p mengapa agaknya ya semua mahu berdigital? hehe

Princess Liyana berkata...

Mungkin kerana sekarang sudah zaman moden:)hehe.digitalize kan semua.ahaks..

Danielle_Corleone berkata...

haha! mungkin juga puteri! :P

ka-ii berkata...

owh nape ak xtau isu ni. bodoh je org yg wat kursus tu. xfaham aku. nyanyi nk kene ade format, menari ade format, jadi model ade format, ni blog pon nk ade format. pasni ape lagi nk format kan ye. tah pape..

Danielle_Corleone berkata...

format otak diaorang yang dah makin penuh dan lembap kot khai. hehe :-)