Sejarah itu darah atau menyerah?

Jumaat, April 18, 2008

Hari-hari kita memandang luar jendela
setiap kali subuh dan pagi
adakah mungkin sesuatu yang baru
atau tidak langsung selesa dengan yang lama
Hmm... Manusia bukan?

Setiap masa kita mencari-cari jarum waktu
Mahu sangat kita tahu
Tetapi kadangkala sampai keliru

Masa semalam...
Maafkan aku jika terlalu ke belakang
Mungkin bukan semalam...
Sebentar tadi, atau beberapa saat sebelum ini
Atau mungkin seketika selepas aku menekan
petak kekunci aksara yang berhuruf 'A'
Maka setiap itu adalah sejarah

Namun kini nilainya seperti tiada guna
Hanya cerita-cerita terpilih yang diagungkan
bagaimana pula dengan darah-darah agung
yang dicampak ke dalam gaung?
Adakah titis-titis itu bukan sejarah?
Atau hanya itu kisah dongeng

dan kisah-kisah terpilih itu...
Adalah ceritera agung dan permulaan cahaya
atau mungkin itu hanya angin penghilang rupa?

9 kata-kata kawan:

Einy~Carol berkata...

err...yg nie aku xfhm :P

Danielle_Corleone berkata...

hehe. setiap orang ada penilaian sendiri. dan ini adalah tulisan tentang keadilan dalam pensejarahan. :-)

Rajuna berkata...

macam mana nak membentuk budaya dan identiti sendiri sekiranya sejarah itu sering diputar belitkan untuk kepentingan peribadi.

untuk sejarah saya yang betul2, sila rujuk di blog saya. ini betul2
punya sejarah.ahhaha

Danielle_Corleone berkata...

lu, gua dan tempe. kita semua ada sejarah! hahahaha!

Rajuna berkata...

ah tempe hanya ada sejarah bila nak kuar makan dgn marka ja.


dia mana ada sejarah. dia penipu. busuk punya orang. jangan percaya sangat dengan apa yang dia tulis. dia orang multilevel/skim cepat kaya.gua kawan olok2 ja dgn dia.


hahaha

Danielle_Corleone berkata...

hahaha! gua dgr citer skang dier join skim pak man telo! hahahaha!

ida asro berkata...

heh..
sy ade sejarah jugak..
(saje2 nyibuk..bukti sy melayari blog awk..hehe)

p/s: sejarah spm ngan pmr sy dpt A dulu..hehe..tp..try ty sy psl sejarah..msti hampeh..*peace*

Danielle_Corleone berkata...

haha! tq ida kerana sudi melawat! senang2 dtg lagi ya!

ida asro berkata...

ye2..sy dtg setiap hari..

;)